zaterdag 28 februari 2009

Standaard?

Deze week kwam ik in een discussie terecht over standaarden. Het gaat in dit concrete geval om een standaard waar door consultants hard voor gelobbied wordt, en die door overheden en verwante organisaties wordt overgenomen.

Mijn uitgangspunt is altijd dat elke standaard beter is dan geen standaard. Een techniek hoeft niet perfect te zijn, om standaard te kunnen worden. Van elke techniek zijn immers wel nadelen te noemen. Van de standaard die het hier betreft zijn ook vele nadelen te noemen, maar dat hoeft geen beletsel te zijn om het een succesvolle standaard te maken. Al zou het eerlijk gezegd mijn keuze niet zijn geweest.

Maar bij mijn instelling dat elke standaard beter is dan geen standaard, hoort ook dat een eenzijdig bepaalde standaard geen standaard is. De overheid kan prima een techniek dwingend voorschrijven, maar dan is het een wet, en geen standaard.

In dit geval is de standaard vastgesteld door de opdrachtgevers, terwijl de standaard van de opdrachtnemers een heel andere is. De overheden hebben deze standaard gekozen, omdat ze vonden dat de industrie niet hard genoeg opschoot met het samen vaststellen van een standaard. Maar terwijl de overheden bezig waren om dan maar hun eigen standaard te bepalen, is binnen de industrie een de-facto standaard ontstaan.

Dus nu zitten we met de rare situatie dat de ene techniek eenzijdig tot standaard is gebombardeerd, terwijl de andere techniek in operationele systemen wordt gebruikt. De komende jaren worden interessant.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen