donderdag 17 september 2009

KPN: Undefined connection error 31

Vorig jaar heb ik noodgedwongen een UMTS-modem van KPN gekocht. Mijn vaste Internet-aansluiting liet na onze verhuizing te lang op zich wachten, en weken zonder Internet kan ik mij zakelijk niet veroorloven.

Welliswaar was ik zo door mijn 200MB/maand heen, maar het werkte prima. Redelijk snel, overal beschikbaar, en dus een uitkomst in onze noodsituatie. Ook later heb ik er onderweg nog wel eens gebruik van gemaakt. Tot zover glimmend tevreden.

Gisteren had ik mijn mobiele Internet voor het eerst sinds maanden weer nodig. Maar tot mijn teleurstelling werkte het niet meer: Undefined connection error 31. Lekker informatief, zeg maar.

Dus KPN gebeld. Na een lang keuzemenu en evenlang wachten "Het is op dit moment erg druk, wij adviseren het u later opnieuw te proberen" kreeg eindelijk een dame aan de lijn die mij weigerde te helpen. Ik bleek het verkeerde nummer van KPN te hebben gebeld, en moest bij KPN Mobiel zijn.

Pas vandaag kon ik weer de zin maken om het nogmaals te proberen. Na 3 minuten keuzemenu en 4 minuten in de wacht kreeg ik een vriendelijke dame die me doodleuk liet weten dat ze een netwerkwijde storing hadden. Ze hadden het pas vanmorgen ontdekt, maar inmiddels was wel duidelijk dat de storing al gisteren was begonnen. Ze had geen idee wanneer het probleem opgelost zou zijn.

Er zijn me aan dit verhaal een paar dingen opgevallen:
  1. Wat zijn keuzemenu's een ellende. Geef mij maar een vriendelijk persoon aan de lijn die liefst zelf deskundig is of me desnoods met de juiste deskundige door kan verbinden.
  2. Wat een onbeschofterigheid om me opnieuw te laten bellen naar een ander nummer van dezelfde organisatie (met overigens precies hetzelfde keuzemenu en dezelfde wachttijd). Je zou denken dat KPN in staat zou moeten zijn om je door te verbinden, maar nee.
  3. Die zeven minuten dat ik een geautomatiseerde mevrouw aan de lijn had, hadden ze me best kunnen vertellen van de netwerkwijde storing. Dat had een hoop tijd gescheeld. Ook op KPN.com was geen melding te zien.
  4. Hoe is het mogelijk dat KPN pas vandaag ontdekt dat er al sinds gisteren een netwerkwijde storing is? Ik mag toch aannemen dat de juiste werking van hun netwerk 24x7 automatisch wordt bewaakt.
Kortom: ruimschoots ruimte voor verbetering bij KPN.

1 opmerking:

  1. Dat is exact onze ervaring, waarna wij eindelijk de knoop hebben doorgehakt en sinds kort naar xs4all zijn overgestapt. Prompt hadden we daar vergelijkbare ervaringen, maar voorlopig zitten we hier even vast, dus hopen we maar dat we weer een tijd storingsvrij zijn en dat we tegen de tijd dat ons abonnement afloopt wel het juiste bedrijf kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen