zaterdag 27 juli 2013

Rotonde-etiquette

Even een stokpaardje van me afschrijven: voorrang verlenen op rotondes.

Rotondes komen steeds meer voor. Meestal heeft het verkeer op de rotonde voorrang. Maar als het verkeer vast staat (zoals bij de kluif-met-brug bij ons in de buurt vaak het geval is) verlenen automobilisten op de rotonde heel beleefd voorrang aan automobilisten die staan te wachten.

Dit lijkt de eerlijkste aanpak: iedereen komt zo snel mogelijk aan de beurt. Maar uiteindelijk werkt dit averechts: de rotonde staat voortdurend vol en de doorstroming stokt.

Eenmaal op de rotonde zouden automobilisten er naar moeten streven om de rotonde zo snel mogelijk weer te verlaten. Hierdoor blijft het verkeer stromen en ontstaat er vanzelf ruimte voor nieuwe auto's. Het is ook in overeenstemming met de geldende voorrangsregels.

Maar als ik wachtend verkeer niet toelaat op de rotonde, word ik vaak giftig aangekeken en dringt een enkele automobilist zich er zelfs tussen. Voorrang buiten de verkeersregels om wordt dus niet gezien als gunst, maar als recht. Vreemd genoeg kan ik over deze rotonde-etiquette niets op het Internet vinden.

2 opmerkingen:

  1. Die frustratie herken ik helemaal (en volgens mij die rotonde ook). Niet-richtingaangeven als automobilisten de rotonde afrijden, ook zoiets! Ik heb er gehoord die van mening zijn dat ze rechtdoorrijden en dus geen richting hoeven aan te geven ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor veel mensen voelt het contra-intuïtief, denk ik.
    Datzelfde heb je met rijen voor verschillende open kassa's of loketten. Uiteindelijk is het gemiddeld sneller als we allemaal in 1 rij gaan staan en de eerst wachtende naar een eerste vrije kassa/loket gaat, dan in verschillende rijen te gaan staan. Maar dat voelt niet goed, een hele lange rij. Daarnaast kan je het geluk hebben in een snelle rij terecht te komen en dat voelt dan weer goed (daarbij vergetend dat een langzame rij de volgende keer veel irritatie oproept).

    BeantwoordenVerwijderen